بستهبندي ميوه و ترهبار فاصله زيادي با ايدهآلها دارد
وضعيت بستهبندي ميوه و ترهبار نسبت به سال گذشته بهتر بوده و اين در حاليست که هنوز فاصله زيادي با ايدهآلها دارد مديرکل صادرات سازمان توسعه تجارت ضمن بيان اين مطلب در گفت و گو با خبرنگار ايانا گفت: هماکنون ۶۰ تا ۷۰ صادرکننده ميوه و ترهبار در کشور وجود دارد که صادرات ۷۰ تا ۸۰ ميليون دلاري ميوه و ترهبار را مديريت ميکنند. مهرداد جلاليپور به همکاري بين صادرکنندگان اين محصولات در کشور اشاره کرد و افزود: با همکاري صادرکنندگان ميوه و ترهبار با يکديگر و ارائه برنامه مدون از سوي آنها ميتوان خطوط صادراتي کشتيراني را با تقاضاها تطبيق داد. وي تصريح کرد: صادرات ميوه و ترهبار به دليل توسعه نيافتن شبکه حمل و نقل در کشور توسعه نيافته است که با اعمال مديريت و هماهنگي بين تجار اين محصولات ميتوان حجم صادرات را افزايش داد. جلاليپور ادامه داد: مهمترين بازارهاي هدف و صادراتي ميوه و ترهبار ايران، کشورهاي عربستان، بحرين، کويت، عراق، افغانستان، ترکيه، ژاپن، کره و امارات متحده عربي است. توسعه کشت ارگانيک قيمت ميوه و ترهبار را دوبرابر ميکند مدير توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت با اشاره به اينکه بخش قابل توجهي از ميوه و ترهبار به صورت ارگانيک در کشور توليد ميشود، يادآور شد: با هدف سموم و توسعه کشت ارگانيک قيمت محصولات ميوه و ترهبار دوبرابر افزايش مييابد. وي در خصوص صدور شناسنامه براي محصولات کشاورزي اظهار داشت: ثبت کل فرآيند مراحل توليد محصولات کشاورزي در يک شناسنامه،عرضه اين محصولات در بازارهاي پيشرفته را فراهم ميسازد. جلاليپور صدور شناسنامه براي محصولات کشاورزي را کار مشترکي بين وزارت جهاد کشاورزي و وزارت بازرگاني دانست و افزود: شناسنامهدار شدن برخي محصولات همچون خرما و پسته شروع شده و در ميوه و ترهبار نيز بزودي سيستم کدگذاري را خواهيم داشت. توسعه شبکه حمل و نقل امکان صادرات به بازارهاي جديد را فراهم ميسازد وي گفت: با توسعه و تقويت شبکه حمل و نقل صادراتي، امکان صدور محصولات کشاورزي به ساير کشورها و بازارهاي جديد همچون شمال آفريقا، اروپا، آسياي جنوب شرقي و شمال ايران فراهم ميشود. جلاليپور صادرات ميوه و ترهبار به کشورهاي قزاقستان، روسيه و اکراين را کم عنوان کرد و ادامه داد: اين کشورها به دليل شرايط آب و هوايي خاص به واردات ميوه و ترهبار تازه نياز دارند که با ايجاد امکانات ميتوان اين بازارها را تامين و تغذيه کرد. کتاب بستهبندي صادراتي انار در چهار فصل به منظور ارائه راهکارهاي مناسب براي صادرات اين محصول منتشر شد. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه تجارت ايران، در اين کتاب وضعيت موجود محصول انار، تجارت انار، روشهاي دستيابي به وضعيت مطلوب صادرات انار، تحليل وضعيت و دستيابي به چالشها و مشکلات صادرات اين محصول بررسي شده است. دکتر عزيز گسيلي، مشاور بستهبندي سازمان توسعه تجارت ايران در اينباره گفت: سطح زيرکشت درخت انار در کشور براساس آمار حدود ۵ هزار و ۹۷۳ هکتار برآورد شده است و محصول اين ميزان سطح کشت انار حدود ۴۰۰ هزار کيلوگرم است. وي گفت: کشت انار معمولا، در بيشتر استانهاي کشور صورت ميگيرد و به خاطر خواص متنوع انار، صادرات اين محصول ميتواند از رونق بسيار چشمگيري برخوردار شود. دکتر گسيلي روند صادرات محصول انار را در سالهاي گذشته، مثبت توصيف کرد و گفت: در صورت رفع موانع و بستهبندي مطابق با سليقه بازارهاي هدف، درآينده ميتوان اميدوار بود که صادرات انار روند رو به رشدي پيدا کند. وي افزود: ۱۰ کشور عمدهاي که انار ايران به آنها صادر ميشود عبارتند از کره جنوبي، روسيه، آذربايجان، امارات متحده عربي، هلند، ارمنستان، ترکيه، بحرين، آلمان و اوکراين وي اضافه کرد: درسالهاي ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ بالاترين رقم صادرات انار صورت گرفت و در سال ۱۳۸۴ بيش از ۱۸ ميليون دلار انار صادر گرديد. همچنين در ۶ ماهه اول سال ۸۵ (فروردين تا مهر) بيش از ۵ ميليون دلار انار از کشور صادر شد. مشاور بستهبندي سازمان توسعه تجارت ايران در خاتمه گفت: اين کتاب در سازمان توسعه تجارت ايران تدوين گرديده و علاقمندان ميتوانند از طريق اين سازمان آن را تهيه نمايند.