بندر تجاري كيش


بندر كيش از بنادر قديمي ايران بشمار مي‌رود. حدود 8 قرن پيش جزيره كيش، مركز تجاري پر آوازه‌اي در خليج فارس محسوب مي‌شد و فعاليتهاي تجاري بين ايران ، چين ، آفريقا و اروپا از بنادر اين جزيره كوچك انجام مي‌گرفت. بعد از رونق گرفتن جزيره هرمز، فعاليتهاي تجاري كيش رو به افول رفت و كيش يك دوران طولاني سكوت و انزوا را تجربه نمود. در سال 1368 هيات وزيران، جزيره كيش را به عنوان منطقه آزاد تجاري ـ صنعتي براي ورود و خروج كالا و نيز صادرات مجدد و توليد براي صادرات، ثبت و اعلام كرد و از اين تاريخ به بعد مجددا فعاليت‌هاي اقتصادي در جزيره كيش رونق گرفت.
بندر تجاري كيش در شمال شرقي جزيره كيش واقع گرديده و با توجه به موقعيت جزيره‌اي كيش و عدم دسترسي به حمل و نقل جاده‌اي، شاهرگ حياتي در حمل و نقل كالا به كيش محسوب مي‌گردد. اين بندر در ابتداي احداث داراي دو موج‌شكن غربي و شرقي بوده كه در دو مرحله اطاله يافته و طول نهايي آنها بالغ بر 1174 و 970 متر مي‌باشد. هم‌اكنون بندر علاوه بر حوضچه قديمي داراي دو حوضچه جديد مي‌باشد كه مساحت كل حوضچه‌ها و اسكله‌ها در حدود 106هكتار مي‌باشد. همچنين مساحت اراضي پيشتيباني بندر بالغ بر 124هكتار و براين اساس مساحت كل بندرگاه تجاري كيش در حدود 230هكتار مي‌باشد.
بندركيش در حال حاضر داراي 12 پست اسكله عمومي، نفتي، رورو، چندمنظوره و مسافري با ظرفيت پهلودهي به شناورهاي 6هزارتن و حداكثر آبخور 5/7 متر مي‌باشد كه با اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در دست اجرا در افق سال 1404 امكان پهلو‌دهي شناورهاي 35هزارتن فراهم خواهد شد
بالاترين ميزان مد به ارتفاع 1/2 متر در اواخر فروردين و ارديبهشت و پايين‌ترين جذر به ميزان 1/0- متر در ماههاي مختلف سال اتفاق مي‌افتد. ميانگين معمول رطوبت هوا در جزيره كيش 67% مي‌باشد
با توجه به دسترسي به آبهاي بين‌المللي از بندر كيش مي‌توان به كشورهاي حاشية خليج‌فارس، کشورهاي آسياي شرقي، اروپا و آمريكا دسترسي پيدا نمود.
 

فواصل دريايي

 

مايل دريايي

كيلومتر

آفتاب

9.5

18

چارک

17

32

لنگه

50

93

شهيدباهنر

160

296

شهيد رجايي

165

306

چابهار

410

759

جاسك

245

454

خارك

285

528

بوشهر

285

528

امام (ره)

410

759

آبادان

425

787

خرمشهر

435

806

قشم

68

125

سيري

43

80

لاوان

32

60

هندورابي

15

27

لارك

130

240

منامه

200

370

دبي

110

204

شارجه

110

204

دوحه

160

296

مسقط

380

704

فاصلة بندر تا فرودگاه كيش حدود 7 كيلومتر است. فرودگاه بين‌المللي كيش از نظر سطوح پروازي و دستگاههاي ناوبري و مراقبت پرواز داراي امكانات مناسبي بوده و از نظر حجم عملياتي، چهارمين فرودگاه فعال كشور است. اين فرودگاه داراي خطوط پروازي داخلي در مسيرهاي تهران، شيراز، اصفهان، بندرعباس، مشهد، تبريز، بوشهر و اهواز و پروازهاي خارجي به مقصد دبي، شارجه، ابوظبي و كويت مي‌باشد.

اسكله‌ها:
بندركيش با بهره‌مندي از 12پست اسكله عمومي و 2پست اسكله سوختي، با طول تجمعي 1250 متر، درحال حاضر قابليت پهلودهي به شناورهاي با ظرفيت حداكثر 6000تن و حداكثر آبخور 5/7متر را دارد كه با اجراي طرح‌ توسعه‌ بندر، امكان پهلو‌دهي به شناورهايي با ظرفيت حداكثر 12 و 35هزار تن نيز درسالهاي 1389 و 1402 ايجاد خواهدگرديد.
همچنين دايك سنگي بخش مركزي و شرقي بندر (واقع در حوضچه‌هاي شماره2 و 3) در قالب 10پست اسكله جهت پهلودهي شناورها و بارج هاي رو _ رو حامل مصالح ساختماني و كالاهاي كابوتاژي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. شايان ذكر است احداث اسكله‌هاي طرح توسعه‌ي بندر در همين موقعيت انجام خواهدشد.
 

نام اسكله

طول( متر)

آبخور (متر)

ظرفيت

سال احداث

كاربري

اسكله شناور1و2

100

5/4

2000

1352

كالاي عمومي

اسكله شناور 3و4

160

4

1000

1352

كالاي عمومي

اسكله شماره 5

80

5/3

1000

1352

كالاي عمومي / رو- رو / مسافري

اسكله شماره 6

100

6

3000

1352

كالاي عمومي / رو- رو / مسافري

اسكله شماره 7

100

6

3000

1380

رو-رو/ مسافري

اسكله شماره 8

130

5/7

4000

1380

رو- رو / مسافري

اسكله شماره 9

160

5/7

6000

1380

كالاي عمومي / كانتينري

اسكله شماره 10

120

5/7

6000

1380

تجهيزات نفتي / نگله سنگين

اسكله شماره11

120

5/7

6000

1380

كالاي عمومي / كانتينر/ فله‌خشك

اسكله شماره 12

200

4

2000

1380

رو-رو / مصالح ساختماني

اسكله شماره 13

200

4

2000

1380

رو – رو / مصالح ساختماني

اسكله شماره 14

200

4

2000

1380

رو – رو / مصالح ساختماني

اسكله شماره 15

100

4

2000

1380

رو- رو / مصالح ساختماني

اسكله سوختي

150

4

2500

1352

سوختي

اسكله سوختي

180

8

10000

1384

سوختي

اسكله شناور

20

متغيير

1700

1369

مسافري